Povinnosti poskytovatelů služeb

Základní povinnosti podle nařízení DSA společné pro všechny poskytovatele zprostředkovatelských služeb:

  • zveřejnění kontaktního místa pro orgány členských států, Evropskou komisi a Evropský sbor pro digitální služby (čl. 11)
    • Kontakt musí být aktuální, dostupný elektronickými prostředky a musí být uvedena informace o úředních jazycích, které lze využít.
  • zveřejnění kontaktního místa pro příjemce služeb (čl. 12)
    • Kontakt musí být aktuální, snadno dostupný elektronickými prostředky a uživatelsky vstřícný. Musí být umožněna komunikace s člověkem.
  • určení právního zástupce, pokud provozovatel nabízí služby v EU a nemá zde provozovnu (čl. 13)
  • pravidla pro smluvní podmínky (čl. 14)
    • Smluvní podmínky musí být veřejně dostupné, jasné, srozumitelné a snadno pochopitelné.
    • Musí obsahovat informace o veškerých omezeních uplatňovaných v souvislosti s využíváním služby.
    • Příjemce služby musí být informován o každé významné změně podmínek.
    • Poskytovatel musí při uplatňování podmínek postupovat objektivně, přiměřeně a s náležitou péčí.
  • zprávy o transparentnosti (čl. 15)
    • Tuto povinnost mají pouze poskytovatelé, kteří nejsou malým nebo mikro podnikem.
    • Povinnost 1x ročně zveřejnit zprávy o veškeré moderaci obsahu provedené za příslušné období zahrnující informace o příkazech obdržených od orgánů členských států, moderaci obsahu z vlastního podnětu, počtu stížností, využívání automatizovaných nástrojů moderace obsahu a o oznámeních nezákonného obsahu.

I. Dodatečné povinnosti pro poskytovatele hostingových služeb

  • mechanismy oznamování nelegálního obsahu (čl. 16)
    • Poskytovatel musí pomocí elektronických prostředků umožnit snadné a uživatelsky přívětivé oznamování nelegálního obsahu v rámci jím poskytované služby.
    • Oznamovateli je nutné zaslat potvrzení o přijetí oznámení.
    • Poskytovatel uvědomí oznamovatele o svém rozhodnutí a poučí jej o možnostech nápravy.
  • odůvodnění omezení (čl. 17)
    • Pokud poskytovatel omezí uživateli poskytování služeb z důvodu nezákonného obsahu nebo porušení smluvních podmínek, musí mu sdělit jasné a konkrétní odůvodnění včetně poučení o možnostech nápravy.
  • hlášení podezření na trestné činy (čl. 18)
    • Poskytovatel má povinnost hlásit orgánům činným v trestním řízení podezření na trestné činy ohrožující život nebo bezpečnost osob.

II. Dodatečné povinnosti pro poskytovatele online platforem (s výjimkou malých a mikro podniků):

  • interní systém pro vyřizování stížností (čl. 20)
    • Poskytovatel má povinnost umožnit přístup k účinnému systému pro vyřizování stížností proti rozhodnutí o nezákonném obsahu a neslučitelnosti se smluvními podmínkami po dobu alespoň 6 měsíců od rozhodnutí.
  • povinnost spolupracovat se subjekty mimosoudního řešení sporů (čl. 21)
  • povinnost spolupracovat s důvěryhodnými oznamovateli (čl. 22)
    • Oznámení nelegálního obsahu od důvěryhodných oznamovatelů musí být vyřízena přednostně.
  • opatření a ochrana proti zneužití (čl. 23)
    • Poskytovatelé po předchozím upozornění pozastaví poskytování služeb příjemcům, kteří často poskytují zjevně nezákonný obsah.
    • Po předchozím upozornění rovněž pozastaví vyřizování oznámení o nelegálním obsahu od osob, které často podávají zjevně neodůvodněná oznámení nebo stížnosti.
  • povinnost transparentnosti (čl. 24)
    • Nad rámec čl. 15 musí poskytovatelé online platforem zveřejňovat zprávy o sporech řešených subjekty mimosoudního řešení sporů a počtu pozastavení služeb podle čl. 23.
    • Dále musí zveřejnit informace o průměrném měsíčním počtu aktivních uživatelů v EU.
    • Rozhodnutí a odůvodnění omezení podle čl. 17 odst. 1 musí být zaslána do Databáze transparentnosti vedené Evropskou komisí.
  • zákaz tzv. Dark patterns (čl. 25)
    • Online rozhraní nesmí být koncipováno způsobem, který klame nebo manipuluje uživatele nebo narušuje jejich schopnost činit svobodná a informovaná rozhodnutí.
  • reklama na online platformách (čl. 26) – působnost ÚOOÚ
    • Poskytovatel má povinnost zajistit, aby u každé prezentované online reklamy mohl uživatel jednoznačně a v reálném čase určit, že jde o reklamu a kdo je její zadavatel včetně uvedení hlavních parametrů, na základě kterých byl určen příjemce reklamy.
    • Zákaz profilování příjemců reklamy na základě osobních údajů jako rasový či etnický původ, politické názory, náboženské vyznání, filozofické přesvědčení, biometrické údaje, sexuální orientace či zdravotní stav.
  • transparentnost doporučovacích systémů (čl. 27)
    • Poskytovatel má povinnost uvést ve smluvních podmínkách hlavní parametry, které jsou v jejich doporučovacích systémech používány, a uvést případné možnosti uživatelů tyto hlavní parametry měnit či ovlivňovat.
    • V případě více hlavních parametrů musí poskytovatel umožnit snadnou změnu způsobu určení pořadí prezentovaných informací.
  • ochrana nezletilých osob (čl. 28)
    • Poskytovatel má povinnost zavést přiměřená opatření, k zajištění vysoké míry soukromí, bezpečnosti a ochrany nezletilých osob.
    • Je zakázáno cílení online reklamy na nezletilé uživatele – působnost ÚOOÚ

III. Dodatečné povinnosti pro poskytovatele online tržišť (s výjimkou malých a mikro podniků)

  • sledovatelnost obchodníků (čl. 30)
    • Poskytovatel nesmí umožnit nabízení zboží a služeb obchodníkům, o kterých nemá dostatek informací a musí vyvinout maximální úsilí pro ověření údajů.
    • Poskytovatel má povinnost zveřejnit jméno, poštovní adresu, telefonní číslo, e-mailovou adresu a další údaje o obchodnících.
  • zjišťování souladu s předpisy (čl. 31)
    • Online rozhraní musí obchodníkům umožňovat zveřejnění předsmluvních informací o souladu s předpisy o bezpečnosti výrobků.
    • Poskytovatel musí vyvinout přiměřené úsilí, aby pomocí volně dostupných databází namátkově zkontroloval, zda nebyly nabízené výrobky nebo služby označeny za nezákonné.
  • informační povinnost (čl. 32)
    • Poskytovatel má povinnost dodatečně informovat spotřebitele o zakoupení nezákonného výrobku nebo služby až 6 měsíců po zakoupení.

IV. Další povinnosti pro velmi velké online platformy a internetové vyhledávače (působnost Evropské komise):

  • posouzení systémových rizik (čl. 34)
    • Poskytovatel má povinnost pravidelně analyzovat a vyhodnocovat systémová rizika spojená s fungováním služby jako šíření nelegálního obsahu, nepříznivé dopady na základní práva, svobodu projevu, ochranu spotřebitele občanský diskurz, volební procesy či veřejnou bezpečnost.
  • zmírňování systémových rizik (čl. 35)
    • Poskytovatel má povinnost zavést přiměřené a účinná opatření na zmírňování systémových rizik plynoucích z používání služby
  • mechanismus reakce na krize (čl. 36)
    • Za mimořádných okolností vedoucích k vážnému ohrožení veřejné bezpečnosti nebo veřejného zdraví v EU může Evropská komise nařídit poskytovateli přijetí opatření k odstranění hrozby.
  • nezávislý audit (čl. 37)
    • Poskytovatel má povinnost podrobit se min. 1x ročně nezávislému auditu dodržování povinností stanovených nařízením DSA.
  • povinnost poskytnout pro každý doporučovací systém alespoň jednu možnost, která není založena na profilování (čl. 38)
  • povinnost zpřístupnit archiv online reklam (čl. 39)
  • přístup k datům (čl. 40)
    • Poskytovatel má povinnost umožnit prověřeným výzkumným pracovníkům přístup k datům.
    • Poskytovatel má povinnost umožnit výzkumným pracovníkům přístup k veřejně dostupným údajům.
  • povinnost zřídit nezávislý útvar zajišťování souladu (čl. 41)
  • informační povinnosti v souvislosti s transparentností (čl. 42)
  • povinnost platit Evropské komisi poplatky za dohled (čl. 43)

  Zprostředkovatelské služby Hostingové služby Online platformy Velmi velké online platformy
Vykazování transparentnosti
Požadavky na podmínky poskytování služeb s ohledem na základní práva
Spolupráce s vnitrostátními orgány na základě příkazů
Kontaktní místa a v případě potřeby právní zástupce
Princip „notice and action“ a povinnost poskytovat informace uživatelům  
Ohlašování trestných činů  
Interní systém pro vyřizování stížností a mimosoudní řešení sporů    
Důvěryhodní oznamovatelé    
Opatření a ochrana proti zneužití    
Zvláštní povinnosti pro tržiště, např. prověřování pověření dodavatelů třetích stran, namátkové kontroly    
Ochrana nezletilých a zákaz cílené reklamy založené na profilování uživatelů podle zvláštní kategorie osobních údajů    
Transparentnost doporučovacích systémů    
Transparentnost online reklamy    
Povinnosti v oblasti posuzování a zmírňování rizik a reakce na krize      
Externí a nezávislý audit      
Možnost uživatele zvolit jiné systémy řazení obsahu, než na základě profilování      
Sdílení dat s úřady a výzkumnými pracovníky      
Kodexy chování      
Spolupráce při řešení krizí      
Top