Subjekt mimosoudního řešení sporů

Subjekty mimosoudního řešení sporů podle čl. 21 nařízení DSA slouží k urovnávání sporů mezi uživateli a poskytovateli online platforem. Uživatel může svůj spor předložit kterémukoli z nezávislých certifikovaných subjektů podle nařízení DSA.

ČTÚ aktuálně nemůže vyřizovat žádosti o certifikaci subjektů mimosoudního řešení sporů.

Subjekt mimosoudního řešení sporů je povinen ve věci rozhodnout do 90 dnů, ve složitých případech nejpozději do 180 dnů. Výsledkem řízení je nezávazné rozhodnutí. Vedle toho může uživatel rozhodnutí poskytovatele kdykoli napadnout u soudu. 

Pro uživatele je řízení bezplatné nebo za nominální poplatek. Poskytovatelům může být účtován přiměřený poplatek, který nesmí překročit náklady řízení. Uživatel má v případě úspěchu nárok na náhradu veškerých poplatků a přiměřených nákladů řízení ze strany poskytovatele. V případě neúspěchu není uživatel povinen hradit náklady řízení poskytovateli.

Kdo může podat návrh na zahájení sporu?

Spor mohou iniciovat příjemci služby a osoby nebo subjekty, které podaly oznámení. Mimosoudní řešení sporu není podmíněno předchozím využitím interního systému vyřizování stížností poskytovatele.

U kterých poskytovatelů lze mimosoudní řešení sporů využít?

Povinnost spolupracovat se subjektem mimosoudního řešení sporů mají všichni poskytovatelé služeb online platformy podle čl. 3 písm. i) nařízení DSA s výjimkou malých a mikro podniků.

Jaké spory subjekt mimosoudního řešení sporů rozhoduje?

Všechny spory vyplývající z rozhodnutí poskytovatele online platformy ve vztahu k oznámení nebo proti níže uvedeným rozhodnutím přijatým poskytovatelem online platformy pro nezákonnost obsahu nebo neslučitelnost se smluvními podmínkami:

  • rozhodnutí o odstranění informace, znemožnění přístupu k ní nebo omezení její viditelnosti;
  • rozhodnutí o pozastavení či ukončení poskytování služby příjemcům, a to zcela nebo částečně;
  • rozhodnutí o pozastavení či ukončení uživatelských účtů příjemců;
  • rozhodnutí o pozastavení, ukončení nebo jiném omezení komerčního obsahu uživatele.
Kdo se může stát subjektem mimosoudního řešení sporů?

Právnická osoba, která podá žádost koordinátorovi digitálních služeb a prokáže splnění následujících kritérií:

  • je nestranná a nezávislá, a to i finančně, na poskytovatelích online platforem i na příjemcích služby včetně osob nebo subjektů, které podaly oznámení;
  • má potřebné odborné znalosti jedné či více oblastí nezákonného obsahu nebo uplatňování a vymáhání smluvních podmínek jednoho či více typů online platforem;
  • její členové jsou odměňováni způsobem, který není spojen s výsledkem řízení;
  • umožňuje snadný přístup k mimosoudnímu řešení sporů prostřednictvím elektronických komunikačních technologií a umožňuje zahájit řešení sporu a podat požadované podpůrné dokumenty online;
  • je schopná vyřešit spor rychlým, účinným a nákladově efektivním způsobem a alespoň v jednom z úředních jazyků orgánů Unie;
  • mimosoudní řešení sporu probíhá v souladu s jasným a spravedlivým jednacím řádem, který je snadno a veřejně přístupný a který je v souladu s použitelným právem.

Certifikaci lze udělit maximálně na dobu 5 let s možností prodloužení.

Povinnosti subjektu mimosoudního řešení sporů

Certifikovaný subjekt musí zejména dodržovat podmínky certifikace a dále je povinen účastníky sporu před zahájením řízení informovat o výši poplatků. Subjekty musí každoročně podat zprávu koordinátorovi digitálních služeb o svém fungování, ve které uvedou počet sporů, které jim byly předloženy, informace o výsledcích těchto sporů, průměrnou dobu potřebnou k vyřešení sporu a zjištěné nedostatky či potíže.

Top