"116" pro harmonizované služby se sociální hodnotou
Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“) uvádí přehled harmonizovaných čísel harmonizovaných služeb se sociální hodnotou. Jejich využití je jednoznačně upraveno rozhodnutím Komise 2007/116/ES ze dne 15. února 2007 o vyhrazení vnitrostátního číselného rozsahu „116“ pro harmonizovaná čísla harmonizovaných služeb se sociální hodnotou, ve znění rozhodnutí Komise 2007/698/ES ze dne 29. října 2007, kterým se mění rozhodnutí 2007/116/ES, pokud jde o zavedení dodatečných vyhrazených čísel počínajících číselným rozsahem „116“, rozhodnutí Komise 2009/884/ES ze dne 30. listopadu 2009, kterým se mění rozhodnutí 2007/116/ES, pokud jde o zavedení dodatečných vyhrazených čísel počínajících číselným rozsahem „116“ a rozhodnutí Komise (EU) 2023/468 ze dne 25. listopadu 2022 kterým se mění rozhodnutí 2007/116/ES, pokud jde o zavedení dodatečného vyhrazeného čísla počínajícího číselným rozsahem „116“(dále jen „rozhodnutí Komise“).
V současné době je vyhrazeno šest následujících čísel:
- číslo 116 000 – horká linka pro případy pohřešovaných dětí,
- číslo 116 006 – linka pomoci obětem trestných činů,
- číslo 116 016 – linka pro oběti násilí páchaného na ženách,
- číslo 116 111 – linky důvěry určené pro děti,
- číslo 116 117 – netísňová lékařská pohotovostní služba,
- číslo 116 123 – linky důvěry poskytující emocionální podporu.
Úřad při udělení oprávnění k využívání čísel počínajících číselným rozsahem „116“ se řídí určením služeb podle jejich popisu předepsaných rozhodnutím Komise a podle podmínek stanovených v zákonu č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů.
Žadatel je povinen prokázat schopnost poskytovat příslušnou službu se sociální hodnotou a připravenost plnění zvláštních podmínek spojených s právem užívat odpovídající číslo.
Žádost o udělení oprávnění k využívání čísel se podává obvyklou cestou, jak je zveřejněno na stránkách Úřadu.
Odkazy na stránky Úřadu:
- ČTÚ – Vyhledávací databáze – Přidělená čísla a kódy
- Rozhodnutí Komise 2007/116/ES
- Rozhodnutí Komise 2007/698/ES
- Rozhodnutí Komise 2009/884/ES
- Rozhodnutí Komise (EU) 2023/468
- Jak podat žádost
Seznam čísel vyhrazených harmonizovaným službám se sociální hodnotou
Číslo |
Služba, pro kterou je číslo vyhrazeno |
Charakteristika poskytované služby |
Zvláštní podmínky spojené s právem užívat toto číslo |
Status |
---|---|---|---|---|
116 000 |
Horká linka pro případy pohřešovaných dětí |
Služba přijímá hovory o pohřešovaných dětech a předává informace policii. Současně nabízí podporu rodičům a jiným osobám odpovědným za pohřešované dítě a napomáhá vyšetřování. Je dostupná nepřetržitě (tj. 24 hodin denně, 7 dnů týdně po celé zemi). |
Služba je dostupná nepřetržitě (tj. 24 hodin denně, 7 dnů týdně, po celé zemi). |
Přiděleno 17. 8. 2012 zapsanému ústavu Cesta z krize, z.ú. Služba je poskytována od 13. 3. 2013. |
116 006 |
Linka pomoci obětem trestných činů |
Služba by měla poskytovat obětem násilí emocionální podporu, informovat je o jejich právech a možnostech, jak se svých práv domoci. Zároveň obětem zprostředkovávat kontakt s příslušnými odpovědnými orgány. Především poskytovat informace o policejním vyšetřování, trestně právním řízení a možnostech odškodnění. Současně napomáhat při hledání jiných zdrojů pomoci. |
Pokud není služba dostupná nepřetržitě (tj. 24 hodin denně, 7 dnů týdně, po celé zemi), musí poskytovatel služby zajistit, aby informace o dostupnosti byla veřejně a snadno k dispozici a aby v době nedostupnosti bylo volajícím sděleno, kdy bude služba opět dostupná. |
|
116 016 | Linka důvěry pro oběti násilí páchaného na ženách | Služba umožňuje obětem násilí páchaného na ženách vyhledat pomoc a podporu, informuje je o jejich právech a možnostech, jak se těchto práv domoci, a odkazuje na příslušné organizace. | Pokud není služba dostupná nepřetržitě (tj. 24 hodin denně, 7 dnů týdně, po celé zemi), musí poskytovatel služby zajistit, aby informace o dostupnosti byla veřejně a snadno k dispozici a aby v době nedostupnosti bylo volajícím sděleno, kdy bude služba opět dostupná. | Přiděleno 19. 3. 2024 zapsanému spolku ROSA - centrum pro ženy, z.s. |
116 111 |
Linky důvěry určené pro děti |
Služba poskytuje krizovou pomoc a poradenství dětem a mladistvým, kteří se nacházejí v tíživé životní situaci takového rozměru, že ji nemohou nebo nedokáží zvládnout vlastními silami a potřebují pochopení, podporu, důvěru a zároveň kvalifikovanou radu a pomoc. |
Pokud není služba dostupná nepřetržitě (tj. 24 hodin denně, 7 dnů týdně, po celé zemi), musí poskytovatel služby zajistit, aby informace o dostupnosti byla veřejně a snadno k dispozici a aby v době nedostupnosti bylo volajícím sděleno, kdy bude služba opět dostupná. |
Přiděleno 27. 9. 2018 zapsanému spolku Linka bezpečí, z.s. Původně přiděleno společnosti O2 Czech Republic a.s. Služba je poskytována od 10. 6. 2008. |
116 117 |
Netísňová lékařská pohotovostní služba |
Služba by měla spojovat volajícího s nejbližším lékařem, který je v danou chvíli ve službě. Cílem je zajistit přístup k lékařské pomoci v naléhavém případě, nikoliv však ohrožující život a to především v době mimo ordinační hodiny, o víkendech a o svátcích. |
Pokud není služba dostupná nepřetržitě (tj. 24 hodin denně, 7 dnů týdně, po celé zemi), musí poskytovatel služby zajistit, aby informace o dostupnosti byla veřejně a snadno k dispozici a aby v době nedostupnosti bylo volajícím sděleno, kdy bude služba opět dostupná. |
Nepřiděleno |
116 123 |
Linky důvěry poskytující emocionální podporu |
Služba volajícímu umožňuje pohovořit si s osobou, která naslouchá jeho problémům a neodsuzuje ho. Nabízí volajícím, kteří trpí samotou, nachází se ve stavu psychologické krize nebo uvažují o sebevraždě, emocionální podporu a pomoc. |
Pokud není služba dostupná nepřetržitě (tj. 24 hodin denně, 7 dnů týdně, po celé zemi), musí poskytovatel služby zajistit, aby informace o dostupnosti byla veřejně a snadno k dispozici a aby v době nedostupnosti bylo volajícím sděleno, kdy bude služba opět dostupná. |
Přiděleno 14. 8. 2012 zapsanému ústavu Cesta z krize, z.ú. Služba je poskytována od 13. 3. 2013. |