MONITOROVACÍ ZPRÁVA 06/2024: Řazení výsledků vyhledávání dle P2B; stížnosti na porušování DSA; zpráva o plnění povinností ČP

Praha, 26. 06. 2024 – V červnové monitorovací zprávě přinášíme text, který se věnuje řazení výsledků vyhledávání podle nařízení P2B. Najdete v ní také návod, jak podat stížnost na porušování DSA a spotřebitelskou rubriku týkající se varování před smlouvami, které obsahují ujednání, kterými by se spotřebitel vzdával práv plynoucích mu ze zákona – taková ustanovení smlouvy jsou neplatná. Dále přinášíme text věnující se pravidelné Zprávě o plnění povinností držitele poštovní licence.

Internet je v současné době hlavním zdrojem pro vyhledávání informací, nakupování i objevování nových služeb. S tím souvisí obrovské množství produktů, které jsou nám nabízeny na různých webech, jako jsou online tržiště či internetové vyhledávače. Kdo a jak ale rozhoduje, které produkty uvidí uživatelé hned na první straně a které zapadnou až na konec dlouhého seznamu? Více na titulní straně Monitorovací zprávy.

Jedním z benefitů, které pro uživatele online zprostředkovatelských služeb nově přináší nařízení DSA, je právo podat stížnost koordinátorovi digitálních služeb kvůli možnému porušení povinností podle tohoto nařízení, tj. např. z důvodu omezení služeb ze strany poskytovatele, nevyřízení oznámení na nezákonný obsah, používání klamavého online rozhraní nebo nedostatečné ochrany nezletilých uživatelů. Stížnost může podat kterýkoli příjemce služby nebo kterýkoli subjekt hájící práva příjemců služeb. Více o náležitostech takové stížnosti na str. 3 Monitorovací zprávy.

Zprávu o plnění povinností držitele poštovní licence vydává Český telekomunikační úřad jako dozorový orgán pro oblast poštovních služeb každoročně. Zpráva se věnuje výhradně oblasti základních služeb, tedy těch poštovních služeb, které jsou poskytovány Českou poštou jako držitelem poštovní licence na základě povinnosti uložené rozhodnutím Úřadu a za které držitel poštovní licence dostává od státu kompenzaci v podobě úhrady čistých nákladů na tyto služby. Po souhrnném zhodnocení všech zjištění Úřadu lze konstatovat, že až na konkrétní jednotlivé nedostatky Česká pošta v celku své zákonné povinnosti vyplývající jí z udělené poštovní licence v roce 2023 plnila. Nejzávažnějším zjištěným pochybením jsou problémy při plnění povinnosti učinit alespoň jedno dodání na adresu každý pracovní den. Více od str. 6 Monitorovací zprávy.

Tereza Meravá
tisková mluvčí
Českého telekomunikačního úřadu

Top