Monitorovací zpráva 05/2024: Ke zlepšení signálu ve vlacích je třeba jak dokrytí, tak i technické řešení ve vozech; jednostranné ukončení smlouvy se řídí jasnými pravidly

Praha, 21. 05. 2024 – V květnové monitorovací zprávě jsme se podrobněji zaměřili na dotační výzvu na zlepšení signálu v železničních vozech. Vysvětlujeme podrobně, jaké výhody a nevýhody mají oba typy řešení – opakovače a propustná okna.  V článku z ob­lasti ochrany spotřebitele připomínáme, že poskytovatel má právo na jednostrannou změnu smlouvy, ale musí dodržet řadu pravidel. Součástí květnové monitorovací zprávy je i pravidelný přehled stížností a dotazů.

K zajištění kvalitního a pokud možno nepřerušovaného přístupu cestujících k hlasovým i da­tovým službám prostřednictvím mobilního telefonu uvnitř železničních vozů je třeba jak zvýšit dostupnost mobilního signálu na železničních koridorech, tak minimalizovat útlum železničních vozů z hlediska rádiových signálů. Zatímco zvýšení dostupnosti mobilního signálu na železničních koridorech řeší výzva „Dokrytí vybraných železničních koridorů signálem 5G vyšší úrovně“, kterou realizuje Ministerstvo průmyslu a obchodu, dostupnost mobilního signálu uvnitř železničního vozu v obdobné úrovni a kvalitě, jako vně vozu, řeší výzva z Národního plánu obnovy realizovaná ČTÚ – „Technické prostředky pro 5G v železničních vozech.“ Tuto výzvu ČTÚ vyhlásil dne 30. 4. 2024. Jaká výhody a nevýhody mají opakovače a propustná okna? Více na str. 1 Monitorovací zprávy.

V souvislosti se změnami vybraných tarifů, které již probíhají či jsou v nejbližší době chystány kupříkladu společnostmi Vodafone Czech Republic a.s. nebo O2 Czech Republic a.s., připomíná ČTÚ zákonná pravidla, která jsou jednotliví poskytovatelé povinni dodržovat, mění-li jednostranně své smluvní podmínky. Více na str. 5 Monitorovací zprávy.

V minulém čtvrtletí vzrostl počet stížností v oblasti elektronických komunikací. Více účastníků si například stěžovalo na neakceptování ukončení smluvního vztahu nebo protahování tohoto ukončení, vzrostl i počet podání, v nichž je vyjadřován nesouhlas s vyúčtováním. Více od str.  10 Monitorovací zprávy.

Tereza Meravá
tisková mluvčí
Českého telekomunikačního úřadu

Top